spiekbriefje camerainstellingen

Onderwerp landschap - portret - nachtopname - lange sluitertijd              
                       
formaat L M S                
kwaliteit Raw  jpeg                  
                       
programma P Av-A Tv-S P M            
Diafragma 1.4 1.8 2 2.8 4 5.6 8 11 16 22 32
  minder scherptediepte meer scherpte meer scherptediepte
                       
Sluitertijd 1/4000 1/250 1/15 1" 15"            
1/2000 1/125 1/8 2" 30"            
1/1000 1/60 1/4 4" bulb            
1/500 1/30 1/2 8"            
minder beweging meer beweging            
                       
lichtmeting matrix centrum spot
iso auto 50 100 200 400 800 1600 3200 6400 12800 25600
compensatie -3 -2 -1 0 1 2 3
bracketing -3 -2 -1 0 1 2 3
                       
witbalans auto gloeilamp tl lamp daglicht flitslicht bewolkt schaduw manueel      
beeldstijl standaard portret levendig neutraal landschap monochroom      
Focus mode AF MF AF-S AF-C AF-A One shot Al Focus Al servo      
AF-Zone Multizone enkelpunt gezicht ogen      
                       
transport Enkelbeeld stil-quiet continu High continue Low continue quiet            
zelfontspanner 2sec 10sec afstandsbediening            
                       
accesoires            
objectief breedhoek standaard tele macro fisheye            
ander statief flitser ontspanner trigger            
ander polarisatiefilter ND filter verloopfilter instelslede            

De cropfactor bekomt met door de afmeting van de diagonaal van de fullframe sensor te delen door de afmeting van de diagonaal van de andere sensor.

Een kleinere sensor maakt even scherpe foto’s als een fullframe, omdat de brandpuntsafstand aangepast is aan de gebruikte sensor. Bij een aantal merken van camera’s met verschillende sensoren kan je soms de lenzen onderling wisselen als zij dezelfde mount (aansluiting) hebben.

Voorbeeld een dx objectief van Nikon past ook op een fullframe camera en omgekeerd. Een Fx objectief past ook op een APS-C camera van Nikon, zij hebben dezelfde aansluiting. Maar dat heeft consequenties. Gebruik je een DX objectief op een full frame camera dan zal de sensor niet volledig bedekt zijn met een beeld. De camera dectecteert dat en past de sensor automatisch aan. Omgekeerd, als je een FX lens gebruikt op een APS-C camera dan zal het beeld groter zijn dan de sensor en heb je als het ware ingezoomd met factor 1.5. dit wil zeggen dat een 300 mm FX lens eigenlijk een 450mm lens. Of nog beter een 150-600mm FX objectief wordt een 220-900mm. Dat kan zeer interessant zijn als je dieren fotografeert. Dat geldt ook voor Canon. Maar de cropfactor bij Canon is 1.7. Als je een full frame lens van Canon gebruikt op een APS-C camera dan wordt jou 100- 400mm lens een 170-680mm. Het grote verschil tussen full frame en andere sensoren is het aantal pixels dat je opname zal hebben. Bij een full frame kan dat 36MB zijn bij een MFT (Micro Four Third) 4:3 kan dat slechts 16 MB zijn. Een fullframe opname kan je deftig croppen (bijsnijden) zonder kwaliteitsverlies.

Bij opnames met andere sensoren kan sneller kwaliteitsverlies optreden. Dit kan je vermijden door bewuster te fotograferen en kadreren met een niet full frame camera. Een fullframe camera is voor professioneel gebruik en heeft veel meer toeters en bellen dan een APS-C of een MFT 4:3 camera. Vaak wordt bij eenzelfde merk dezelfde processor gebruikt en wordt het beeld even gedetailleerd weggeschreven.

De spiegelloze reflex

Onlangs spendeerden we een clubavond aan de nieuwe systeemcamera's zonder spiegel.  Een mooi artikel is te lezen op tweakers.

Het jaar 68 bracht de sexuele revolutie, de digitale fotografie brengt de kuisrevolutie! Mannen zien nu ook stof, en zelfs beter dan vrouwen. Iedereen heeft er last van, ook al geloof je mij nu niet, binnen een half uurtje denk je daar anders over, eens we het stof op jouw sensor zichtbaar gemaakt hebben !